25 May 2013

Membawa Isteri ke Pasar Raya.

Hari ini, isteri mengajak membeli barangan dapur di sebuah pasar raya di Batu Pahat. Maklumlah gaji dah masuk, cuti pun dah bermula. Masa ini lah nk bersama-sama isteri menunaikan tanggungjawab ku padanya. Nafkah zahir kena bagi beb....

Potongan harga di pasar raya telah menjimatkan bajet kami. Maklumlah kan, cuti-cuti sekolah macam ni cikgu macam kami ni nak hilangkan stress melalui aktiviti pelancongan. huhuhu.

Lepas PRU-13 GST masih dalam pertimbangan kerajaan untuk menaikkan. Bagi kami yang gaji xseberapa ni bakal menjadi beban tapi alhamdulillah kami bersyukur dengan rezeki yang diberikanNya.

CIRI-CIRI PENDIDIK YANG BAIK


PERWATAKAN GURU YANG BERKUALITI

1. Menunjukkan minat

2. Mahir dalam bidangnya

3. Bijak mengurus

4. Mengajar dengan berkesan

5. Menunjukkan sikap yang baik

6. Wujudkan pengurusan kelas yang berjaya

7. Merancang waktu mengajar

8. Mengekalkan hubungan yang baik

9. Komunikasi yang berkesan

10. Memiliki kemahiran untuk bertanya

11. Memiliki pelbagai teknik mengajar

12. Membina kejayaan pelajar

13. Memiliki harapan yang tinggi

14. Mewujudkan suasana yang selesa

15. Mengamalkan kelonggaran




Terjemahan daripada: Admirable Teaching Trait (Robert E.Glenn)




CIRI-CIRI ORANG BERMOTIVASI
Sentiasa awal dan mendahului Sentiasa bersemangat Sentiasa tekun dan rajin Sentiasa rajin dan optimisK Kenal potensi dan kelemahan diri Sentiasa cekal dan tabah Sentiasa memperbaiki diri dan keadaan Menghasilkan kerja yang cemerlang Sentiasa berdoa dan bersyukur Sentiasa tawaduk Sentiasa Konsisten, istiqomah dan iltizam

semangat & hilang penat bekerja bila tengok pelajar-pelajarku yang senyum dan menyapaku.