16 November 2013

Pembentukan Awan Hujan - Keajaiban Ilmiah Al Qur'an

                                         Pembentukan awan hujan. Keajaiban ilmiah al Qur'an.
 
Awan-awan kecil (kumulus) berarak menuju daerah pertemuan di dekat cakrawala, di mana kita bisa melihat sebuah awan cumulonimbus yang besar (Clouds and Storms, Ludlam, plate 7.4.)
                       Penumpukan awan hujan. Keajaiban ilmiah al Qur'an.
 
(A) Awan-awan kecil yang terpisah-pisah. (B) Ketika awan-awan kecil ini bergabung bersama, dorongan ke atas pada bagian tengah awan yang lebih besar semakin meningkat sehingga, awan ini tumbuh ke atas. Butiran air diberikan tanda bintik-bintik hitam. (The Atmosphere, Anthes and others, hal. 269.) 

            Terbentuknya hujan. Keajaiban ilmiah al Qur'an.
Awan cumulonimbus. Setelah ditumpuk ke atas, air hujan turun darinya.(Weather and Climate, Bodin, hal. 123.)
Para ilmuwan telah mempelajari berbagai jenis awan dan menyadari bahwa awan pembawa hujan terbentuk dengan sistem dan urutan tertentu. Bentuknya pun tertentu dan terkait dengan jenis angin dan tipe awan.
Salah satu awan pembawa hujan adalah awam CUMULONIMBUS. Ahli cuaca telah mempelajari pembentukan jenis awan ini dan bagaimana ia menghasilkan hujan, es, serta petir.
Mereka menemukan bahwa awan cumulonimbus melewati urutan berikut ini untuk menghasilkan hujan:
  • 1. Awan didorong oleh angin: Awan cumulonimbus mulai terbentuk ketika angin mendorong beberapa awan kecil (awan cumulus) ke daerah tempat berkumpulnya awan-awan ini.
  • 2. Penyatuan: Kemudian awan-awan kecil ini bergabung, menyatu dan membentuk awan yang lebih besar.
  • 3. Penumpukan: Ketika awan-awan kecil ini bersatu, dorongan ke atas pada bagian dalam awan yang semakin besar ini meningkat. Dorongan ke atas pada bagian tengah awan lebih kuat dibandingkan dengan pada bagian pinggir. Alhasil tubuh awan ini tumbuh semakin besar secara vertikal, sehingga seolah-olah awan ini ditumpuk-tumpuk. Pertumbuhan ke atas ini menjadikan tubuh awan mencapai daerah yang lebih dingin pada lapisan atmosfer atas. Di sanalah tetesan-tetesan air dan butiran es terbentuk dan mulai tumbuh semakin besar. Ketika butiran air dan es ini telah lebih besar dan berat dibandingkan dengan dorongan ke atas yang menyangga mereka, jatuhlah air dan es ini sebagai gerimis, hujan ataupun hujan es.

Rincian pembentukan awan di dalam Al Qur'an

Allah telah berfirman di dalam Al Qur'an:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ
Tidaklah kamu melihat bahwa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya... [An Nuur(24): 43]
Para ahli cuaca mengetahui rincian pembentukan awan, strukturnya dan cara kerjanya setelah melalui berbagai macam penelitian, pengamatan menggunakan alat-alat canggih. Mereka baru bisa menceritakan proses tersebut dengan bantuan alat-alat moderen seperti pesawat, satelit, komputer, balon udara dan peralatan lainnya. Mereka harus mempelajari angin serta arah pergerakannya. Mereka harus mengukur kelembaban udara dan variasinya serta menentukan jenis dan keragaman tekanan udara.
Kelanjutan ayat di atas, setelah menyebutkan awan dan hujan, adalah membicarakan es dan petir:
... dan Allah (juga) menurunkan (butiran-butiran) es dari langit, (yaitu) dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung, maka ditimpakan-Nya (butiran-butiran) es itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan dipalingkan-Nya dari siapa yang dikehendaki-Nya. Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan. [An Nuur(24): 43]
Para ahli cuaca telah menemukan bahwa awan cumulonimbus yang menghasilkan hujan es ini dapat mencapai ketinggian hingga 7 sampai 9 kilometer. Dapat kita bayangkan bahwa awan ini memang ukurannya benar-benar seperti gunung sebagaimana yang disebutkan di dalam ayat Al Qur'an di atas: "... dan Allah (juga) menurunkan (butiran-butiran) es dari langit, (yaitu) dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung,...".

Proses terjadinya Kilat

Ayat di atas juga menghubungkan awan, es dan terjadinya petir atau kilat. Apakah es merupakan faktor penentu pembentukan kilat?
Mari kita kaji sebuah buku berjudul: Meteorology Today. Di sana diterangkan bahwa sebuah awan akan menjadi bermuatan listrik ketika bongkahan es jatuh melalui daerah di dalam awan yang berisi kristal es dan tetes air super-dingin. Ketika tetes-tetes air ini bertumbukan dengan bongkahan es, mereka langsung membeku dan melepaskan panas. Panas ini menjadikan permukaan bongkahan es lebih hangat dari kristal-kristal es di sekelilingnya. Ketika bongkahan es bertumbukan dengan kristal es, sebuah peristiwa penting terjadi: elektron mengalir dari benda yang lebih dingin ke benda yang lebih hangat. Karenanya, kini bongkahan es menjadi bermuatan negatif. Hal serupa juga terjadi saat tetesan air super-dingin bertumbukan dengan bongkahan es dan melontarkan butiran-butiran halus es bermuatan positif. Partikel-partikel yang lebih ringan dan bermuatan positif ini kemudian terangkat ke bagian atas dari awan. Sementara itu, bongkahan es yang kini bermuatan negatif jatuh turun dan berkumpul di bagian bawah awan. Karena itulah kini terjadi perbedaan muatan listrik antara bagian atas dan bawah awan. Muatan negatif ini kemudian dilepaskan dalam bentuk kilat atau petir.
Demikianlah, Allah telah menerangkan sebuah fakta ilmiah yang baru terungkap oleh ilmu pengetahuan moderen. Sebuah keajaiban ilmiah yang tidak mungkin diketahui rinciannya oleh orang-orang di jaman diturunkannya Al Qur'an.
Besarnya kejadian ciptaan Allah swt. Tapi manusia tetap menentang hukum Allah swt. Masha Allah.
Allahu Akbar!

MODEL-MODEL DALAM PENDIDIKAN GEOGRAFI

 Model Pembandaran
Model Petempatan

Model Gunung Berapi


Model Profil dan Pemandang Sungai

13 November 2013

11 November 2013

KADET BOMBA DAN PENYELAMAT SMK DATO' BENTARA LUAR, BATU PAHAT, JOHOR.



Cikgu ditugaskan memikul tanggungjawab sebagai Guru Penasihat Kadet Bomba dan Penyelamat di SMK Dato' Bentara Luar, Batu Pahat, Johor. Alhamdulillah, kadet bomba telah mengalami transformasinya kerana sokongan dan kerjasama ahli kadet bomba.

10 November 2013

PASUKAN KEBANGGAAN KAMI TRW

Trw dan aku. Minat aku pada Bola Sepak terutama dalam pengurusan.

Selamat Hari Kelahiran Yang Ke-29 Tahun

Tahun ni,pada 8 November 2013 dapat dua hadiah kek hari jadi. Aku tak da mengharapkan sgt kek itu,tapi aku sgt hargai mereka yg wish dan beli kek hari jadi terutamanya isteri tercinta. Tahun ni dah genap 29 tahun aku dilahirkan oleh mak kesayangan, terima kasih mek melahirkan ore ke dunia ini. Doa ore sentiasa iringi mek disana. Harapan ore nak jadi anak solehah buat mek dan ayah.

Tahun ni aku sudah bergelar suami cuma rezeki jadi ayah belum lg. Korang doakanlah abeja cepat dpat baby. Nak jd pewaris keturunan yg pastinya abeja impikan anak yg solehah. Tahun ni,byak impian telah tercapai. Ada beberapa impian terpaksa di hold dulu dgn sebab2 tertentu.

Harapan aku tahun jadi kesudahan yg baik buat aku dan keluarga yg aku bina ini. Namun,kerja2 sukarela aku dgn komuniti harus ditingkatkan lg. Hidup aku didunia nak memberi manfaat pada org lain. Dalam kerjaya pendidik semakin mencabar aku harap dpt tempuhinya dgn baik sejajar amanah yg diberikan.

Kesihatan yg agak menguji aku tahun,diharap dpt ditingkatkan supaya dpt melakukan ibadat dgn sempurna. Kesihatan adalah nadi kehidupan seseorang dan merupakan nikmat yg sering dilupakan oleh manusia untuk disyukuri. Namun, selepas jatuh sakit barulah nak bersyukur. Nauzubillah.

Aku insan biasa.

Abeja disisi DBX7799 merupakan hasil titik peluh sendiri. Isteriku pun senang bila suami dilihat mampu memberikan kesenangan.

Jika ada kelapangan,jom dgr Ceramah Maal Hijrah 1435H

MAKANAN PETANG YANG MENYIHATKAN


PETANG TADI, MY WIFE MASAK MEE HOON SUP. KAMI MAKAN SAMA-SAMA. MEMANG BESTLAH. LAMA DAH TAK MAKAN MEE HOON SUP. TERIMA KASIH MY WIFE.

LOGO BARU KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA (KPM)

 
Logo ini direka mengunakan huruf ‘Alif’ sebagai konsep teras. Pendekatan mengunakan huruf atau typography adalah berdasarkan pengertian bahawa manusia yang pada masa hidupnya, berada pada jalan yang lurus sebagaimana huruf ‘Alif’ itu. Alif juga membawa pengertian ILMU kerana Allah mengangkat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa darjat. Ilmu juga diklasifikasikan sebagai pengetahuan atau kepandaian yang merangkumi semua bidang yakni duniawi mahupun ukhrawi. Ilmu juga di takrifkan sebagai pemindahan roh atau jiwa daripada kegelapan kepada kecerahan dan sebagai suatu kebenaran dan keyakinan. Logo ini menggunakan dua ‘P’ dan dua ‘Alif’ melambangkan dua peringkat pendidikan iaitu Sistem Sekolah dan Sistem Pengajian Tinggi. Hurup ‘P’ yang bertingkat ke arah Alif melambangkan tahap-tahap kecemerlangan pendidikan Malaysia. Bentuk Bulat melambangkan Malaysia sebagai pusat pendidikan yang bersifat global. Dari segi warna, biru bermaksud profesionalisma dalam sistem pendidikan negara. Kuning keemasan melambangkan kecemerlangan. Putih melambangkan sistem pendidikan yang bermutu tinggi dan membentuk insan yang berkualiti dan berilmu mulia.
 
Rekabentuk oleh Prof. Dato’ Dr Ahmad Zainuddin & Mohd Faizal Ahmad (Majlis Rekabentuk Malaysia)

HIJRAH TAHUN 1435H DALAM KEHIDUPAN KAMI



PELAN TINDAKAN MENCAPAI KEJAYAAN DAN KEKAYAAN
“HIJRAH ITU SATU RAHMAH”
TAHUN 1435 HIJRAH PENUH BARAKAH

ABDUL JABBAR BIN MOHAMMED
NORLAILI BINTI CHE SOH

BIL.
PERKARA
TINDAKAN
1.
KEIMANAN
-melakukan perkara-perkara yang dapat meningkatkan keimanan pada Allah swt.
- mesti dilakukan sepanjang masa khususnya meningkatkan amalan
2.
KETAQWAAN
- tidak bernilai seseorang itu melainkan dengan ketaqwaannya kepada Allah swt.
- fokus dalam meningkatkan ketaqwaan kepada Allah swt
3.
KERJAYA
- kerjaya tetap sebagai pendidik di sekolah. Dalam masa sama, berdakwah dalam alam maya sebagai mengingatkan masyarakat melalui pelbagai medium
- memastikan kerjaya yang dipilih ini memberi manfaat kepada orang lain (ummah)
4.
KEPIMPINAN
- menjadi pemimpin yang mampu memimpin dengan penuh hikmah khususnya pemimpin keluarga, pemimpin organisasi dan apa jua tugas yang diamahkan sebagai ketua. Memastikan isteri dipimpin dengan sebaiknya kerana itu adalah amanah suami
- setiap pemimpin adalah amanah. setiap amanah akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.
5.
KEJAYAAN
- ingin menempa beberapa kejayaan dalam tahun ini. Setiap apa yang dilakukan ingin memastikan ada kejayaan yang diperolehi sama ada dalam kerjaya mahupun bisnes sambilan dan sebagainya.
- kejayaan akan diperolehi dengan cara berusaha bersungguh-sungguh memastikan apa yang diimpikan tercapai.
6.
KEKAYAAN
- matlamat menjadi orang kaya adalah satu matlamat jangka masa panjang dengan diiringi doa supaya kekayaan yang akan diperolehi mampu memberi manfaat kepada orang lain. Kekayaan bukan hanya melibatkan harta dunia semata-mata, malah kekayaan dalam aspek yang luas ialah kekayaan budi, kekayaan amalan, kekayaan bersedekah, kekayaan ilmu dan sebagainya. Maka matlamat nak jadi orang kaya bukan hanya fokus pada hartawan dunia tetapi hartawan dalam diri.
- setiap yang dilakukan khususnya dalam bisnes matlamat jangka panjangnya adalah untuk mencapai kekayaan. Mesti berusaha mencapainya tanpa mengabaikan kekayaan dalam diri.
7.
KEBAHAGIAAN
- setiap insan inginkan kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Dalam pada itu, usaha untuk mencapai kebahagiaan harus dilaksanakan. Memiliki keluarga yang bahagia adalah matlamat kebahagiaan utama.
- memastikan isteri dididik sepenuhnya kerana agen kebahagiaan terletak pada isteri.
8.
KEDIAMAN YANG SELESA
- memiliki kediaman yang selesa kerana ingin menjadikan syurga itu sebagai rumah. Kediaman yang dilengkapi barakahNya.
- memiliki kediaman pertama di Pura Kencana dan memiliki kediaman kedua untuk dijadikan aset dan pelaburan.
9.
KEUSAHAWANAN (PERNIAGAAN)
-  memastikan beberapa bisnes berjalan pada tahun ini. Usahawan haruslah gigih berusaha mencapai kejayaan dan kekayaan.
- usahawan cuka epal, usahawan kereta sewa, usahawan burger dan usahawan-usahawan lain sekiranya perlu.
10.
KOMUNITI
- memastikan hal-hal komuniti dijaga dan memastikan bergaul dengan masyarakat melalui pelbagai cara seperti solat berjemaah di mana-mana masjid, travel, persatuan dan sebagainya
- bergaul dengan masyarakat di mana-mana sahaja.
11.
KESIHATAN
- memastikan kesihatan dijaga dengan baik. Kesihatan yang baik membantu menyempurnakan ibadat.
- turunkan berat badan, kurang kolestro, amalkan makanan sunnah.
12.
AMALAN WAJIB
- solat 5 waktu tidak lewat dan pastikan di awal waktu.
- puasa di bulan Ramadhan
- memastikan amalan wajib dijaga sebaiknya dan disempurnakan.
13.
 TINGKATKAN AMALAN SUNAT
- memastikan Solat Sunat Hajat, Solat Tahajjud, Solat Tasbih, Solat Taubat, Solat Tahiyattul Masjid, Solat Dhuha dan sebagainya diamalkan selalu
- sentiasa istiqamah melakukannya dan membaca al-Quran setiap minggu.
14.
SOLAT BERJEMAAH
- memperbanyakkan solat secara berjemaah bersama isteri dan di masjid atau surau.
- istiqomah dalam amalan ini dan jadikan ia sebagai amalan harian.

AMALAN BULAN HIJRAH.



PELAN TINDAKAN MENCAPAI KEJAYAAN DAN KEKAYAAN
“HIJRAH ITU SATU RAHMAH”
TAHUN 1435 HIJRAH PENUH BARAKAH
ABDUL JABBAR & NORLAILI

BIL.
BULAN-BULAN ISLAM 1435H
BACA AL-QURAN
IBADAT LAIN
M1
M2
M3
M4
M1
M2
M3
M4
1.
MUHARRAM








2.
SAFAR








3.
RABIU’AWAL








4.
RABIU’AKHIR








5.
JAMALDILAWAL








6.
JAMALDILAKHIR








7.
REJAB








8.
SYAABAN








9.
RAMADHAN








10.
SYAWAL








11.
ZULKAEDAH








12.
ZULHIJJAH









“IN SHAA ALLAH”
ISTIQOMAH DALAM AMALAN WALAUPUN SIKIT