14 September 2015

As salam
Seperti yang aku janjikan
aku nak citer kat korang pasal pengalaman aku membeli rumah lelong... sekadar sebagai rujukan untuk korang yang xder pengalaman langsung... aku kongsikanlah sedikit pengalaman yang ader nie...
Pada mulanyer memang berat jugak hati nak membeli rumah lelong nie sedangkan tarikh rumah lelong yang diiklankan dengan tarikh lelongan hanya tinggal 2 minggu lagi.. pujuk encik suami dia macam x setuju takut kene tipu... dia still soh aku bersabar...
Macam biasalah perangai aku..  xpernah berputus asa.. aku google lagik pasal pembelian rumah lelong nie... banyak info yang aku dapat..ada yang kata bagus dan ada jugak cerita yang x bagus... aku maklum pada encik suami supaya pergi dahulu berjumpa dengan agen lelongan yang berdaftar nie.. kita dengar dulu penerangan diaorang... Last-last.. encik suami termakan jugak dengan pujukan rayuku ini..hahaha.. nampak ganas tapi pandai pujuk tau...(hihihi..puji diri sendiri gamaknyerr...lalalala)..
Setibanya di opis agen berdaftar banyak penerangan yang diberikan dan banyak jugak soalan yang aku tujukan... sampai dah xleh nak tanya apa-apa lagik.. puas rasanya.. aku pun sempat ceritakan pasal aku ditipu tu... encik suami pun nampaknyer macam faham dan mula berminat dengan rumah lelong tu tapi dia x bagi aku mengharap sangat.. yelah saingan pun ramai takut xder rezeki untuk kitaorang...
Nie aku nak share dengan korang perkara-perkara yang perlu dilakukan untuk persediaan membeli rumah lelong...
  1. call atau pergi terus ke tempat agen lelongan untuk mendapat segala informasi berkenaan rumah tersebut...
  2. jangan sesekali berurusan dengan agen lelongan yang tidak berlesen..contohnya yang tampal2 kat tepi jalan atau kat rumah..hanya harga rumah dan no telefon sahaja...berkemungkinan akan ditipu..
  3. jika dapat pergi tengok dahulu keadaan rumah dan kondisi bersesuaian dengan harga yang dilelong..kalau boleh bertanyakan dengan jiran rumah tersebut...(macam aku rumah yang lelong tu masih ada owner...jadi aku terus berjumpa dengan jiran2 yang berdekatan untuk bertanya..x berani aku nak direct dengan owner..hehehe)..ini untuk mengelakkan kita daripada mendapat rumah yang luar nampak cantik tapi dalam dah bekecai..ada jugak yang aku baca x pernah langsung g tengok rumah tu sekali dapat macam rumah hantu..wahahaha..serius takut sebab aku pun x dapat tengok situasi dalam rumah tu...cuma kebanyakkan rumah yang ada owner nie biasanya berkeadaan baik...
  4. semak dahulu dengan bank harga rumah yang dilelong dengan market value bersesuaian atau tidak..status rumah..itu semuanyer boleh disemak oleh agen jika kita bersetuju untuk lantik dia uruskan rumah yang dibeli...
  5. semak dengan bank sama ada kita clear daripada CITOS atau CCRIS....sebab kalau menang lelongan tapi masa nak apply loan kita black list alamatnyer burnlah duit deposit kita tue..muehhehehe..
  6. Bila dah ok semuanyer barulah agen akan minta kita untuk menyediakan bankdraf 10% daripada harga rumah yang dilelong...jika menang lelongan..kita akan diberi tempoh selama 120 hari untuk settle semua perkara..jika x duit deposit tu pun akan melayang..hahahaha
Sebab tue lah aku memang gila-gila kejar bank dan aku punyer peguam berkenaan kes rumah nie.. hari-hari ko aku telefon untuk tau status.. takut beb duit melayang..bukan sesikit tau...
Nasiblah semuanyer settle sebulan sebelum due date dia... sebab tulah kakitangan awam x digalakkan untuk membeli rumah lelong ni... (kalau guna loan kerajaan la)... sebab takut melebihi tempoh.. proses loan kerajaan biasanyer lambat sikit..
walaupun aku keje gomen loan nie pun guna nama suami jerk.. cepat sikit... pastu biar dia yang bayar.. hahaha... tapi sebab masa lelong dah nama dia automatik nama rumah tu nama dia.. kalau aku nak nama bersama.. kenalah appoint peguam semula ataupun soh dia buat wasiat jerk tu adalah harta bersama.. hehehe.. boleh gitu...
Nie aku kasi tengok gambaran rumah tue masa aku memula masuk dulu... x buat ape2 lagik..cuma baru dibasuh ajerk... nanti aku ceritakan pulak macam mane proses aku nak soh owner nie keluar dari rumah tue.. ingat senang..hahaha.. tapi alhamdulillah.. berkat kesabaran... keluarlah jugak dia dengan cara yang baik..hehehe...

No comments:

BUATMU SIFUKU - TN. HJ. SADLI BIN ABDULLAH

Beliau merupakan Guru Cemerlang Geografi yang menjadi rujukan saya. (1691) 11 MEI 2023 - BERITA WILAYAH - JASA GURU: LAHIRKAN GENERASI CEMER...