18 September 2015

~~~sAYa cIKgU gEoGrAFI~~~~

 
Sedikit latar belakang.

Assalamualaikum. Inilah saya, Cikgu Abdul Jabbar bin Mohammed yang merupakan Guru Mata Pelajaran Geografi di SMK Dato' Bentara Luar, Batu Pahat, Johor. Inilah bilik disiplin yang menempatkan saya disini atas sebab tugasan sebagai guru disiplin. Bilik ini bukan ekskulif, namun tuntutan tugas sebagai guru disiplin saya "dipaksa" oleh guru mentor saya En. Daraquthani bin Hassim untuk berada di bilik ini. Apapun, saya redha dan terima dengan hati yang lapang. Namun, suatu hari nanti khidmat guru-guru lain lebih diperlukan bergantu kepada arahan pentadbir. Saya sebagai orang yang menurut perintah sanggup saja ke mana saja ditempatkan. Jauh sekali untuk "fight" jawatan-jawatan tertentu. Itu saya tidak berminat, namun saya lebih berminat kepada dunia akademik khususnya mata pelajaran Geografi ini.

Berjinak-jinak dalam dunia penulisan artikel.


Dunia penulisan khusus artikel menjadi minat saya, namun demikian buat masa ini saya masih menimba pengalaman daripada otai-otai yang merupakan guru-guru saya tentang bidang Geografi. Ini adalah permintaan daripada editor sisipan Minda Berita Harian memohon untuk saya menukilkan idea dan pendapat khususnya untuk pembaca Berita Harian. Alhamdulillah, sudah diterbitkan dan saya mendapat ucapan yang meningkatkan motivasi saya untuk meneruskan penulisan artikel seumpama ini.

No comments:

BUATMU SIFUKU - TN. HJ. SADLI BIN ABDULLAH

Beliau merupakan Guru Cemerlang Geografi yang menjadi rujukan saya. (1691) 11 MEI 2023 - BERITA WILAYAH - JASA GURU: LAHIRKAN GENERASI CEMER...