28 May 2013

Saifuddin dibawa masuk ke dalam pentadbiran Selangor?


Saifuddin Nasution Ismail
Saifuddin Nasution Ismail
SHAH ALAM – Suatu rombakan akan dilakukan dalam pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor dalam masa terdekat ini, menurut sumber rapat Pejabat Menteri Besar Selangor.

Ia bagi memberi laluan kepada Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail untuk dilantik sebagai pegawai yang bertanggungjawab menjaga hubungan politik parti komponen Pakatan Rakyat (PR) di negeri ini.

Menurut sumber terbabit, perkara tersebut telah mendapat persetujuan antara Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu perbincangan minggu lalu.

Perkara tersebut juga kata sumber, antara punca kelewatan senarai Exco Selangor dimuktamadkan sehingga menimbulkan keresahan rakyat selepas PR memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) pada 5 Mei lalu.

“Mungkin Rabu akan bincang rombakan kecil itu, Saifuddin akan jaga hal hubungan politik di Selangor serta untuk memantapkan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“Beliau ditugaskan untuk gerakkan mobilisasi jentera ke kawasan luar bandar bagi mengatasi Barisan Nasional (BN) yang bersungguh-sungguh nak rampas Selangor semula pada PRU14 nanti,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Dalam pada itu katanya, rombakan ini juga bertujuan untuk membuat penambahbaikan terhadap pembangunan infrastuktur dan pelbagai program kebajikan yang masih tertangguh pada penggal lalu dengan membelanjakan rizab negeri yang tersimpan RM2.65 bilion.

“Penggal kali ini Abdul Khalid pun sudah berjanji akan belanjakan wang rizab Selangor untuk gerakkan banyak lagi program kebajikan rakyat,” katanya.

Di samping itu, Saifuddin akan berperanan memberi wajah baru kepada Kerajaan Negeri Selangor supaya imej negeri ini lebih dikenali sebagai sebuah negeri PR dan bukan lagi kubu kuat BN.

“Bukan saja 're branding' itu kepada kakitangan awam negeri bahkan kalau boleh bangunan kerajaan dan infrastuktur di Selangor pun dicat dengan warna lain, bukan lagi warna biru (BN),” ujarnya.

Selain itu, sumber dalaman itu juga turut memberitahu Abdul Khalid akan mengikut tekanan perwakilan Kongres PKR tempoh hari dengan lebih mendekatkan diri dengan rakyat dan lebih berjiwa politik ekoran banyak kritikan pedas terhadap menteri besar itu pada penggal lalu.

Kenyataan Shamsul hanya 'teguran biasa'


Azmizam Zaman Huri
Azmizam Zaman Huri
SHAH ALAM – Ucapan Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin ketika Kongres PKR pada Sabtu lalu disifatkan wajar  bertujuan untuk menasihati semua parti komponen dalam PR agar isu berbangkit dapat diperhalusi dan diperbaiki demi perjuangan masa akan datang.
Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri berkata, Shamsul Iskandar menggunakan platform yang betul untuk menyuarakan pandangannya di hadapan ahli kongres dan bukannya membuat kenyataan media secara peribadi.

“Saya berpendapat, ucapan Shamsul itu secara tidak langsung bersikap terbuka dan mahu menegur untuk kebaikan bersama.

“Kita tidak mahu jadi seperti Barisan Nasional (BN) yang tidak berani menegur kepimpinan atasan sebaliknya berharap PR menjadi satu kesatuan yang saling hormat menghormati dan tegur menegur agar pertikaian dapat diselesaikan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata, ketika diminta mengulas laporan muka depan Sinar Harian semalam mengenai kekecewaan Pemuda Pas berkaitan kenyataan Shamsul Iskandar yang didakwa mengkritik Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Azmizam berkata, tindakan Shamsul Iskandar itu sepatutnya dilihat dari sudut positif dan dijadikan tauladan pada masa akan datang.

“Teguran itu bukan bermaksud AMK tidak suka kepada Abdul Hadi, tetapi jika dilihat beliau yang lebih dahulu telah menegur PKR berkenaan beberapa perkara.

“Jadi isu tegur menegur ini sepatutnya tidak menjadi pertikaian. Ia untuk kebaikan semua parti komponen PR,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menasihatkan parti komponen dalam PR supaya tidak mendabik dada sebaliknya berganding bahu memberi yang terbaik untuk rakyat.

“Kita tidak boleh kata parti A, B atau C yang menyumbang kemenangan pada PRU13 sebaliknya ia adalah bukti semangat rakyat yang memberi sokongan dan percaya kepada PKR, DAP dan Pas,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda Pas Selangor, Habullah Mohd Ridzwan berkata, beliau tidak menganggapnya pertikaian antara Shamsul Iskandar dan Bendahari Pas, Khairil Nizam Khirudin sebagai pergaduhan malah ia lebih kepada nasihat menasihati antara satu sama lain.

“Tiada pergaduhan, cuma lontaran rasa hati kedua-dua belah pihak . Insya-Allah ada pendamaiannya nanti.” katanya.

Pemuda Pas mahu penjelasan Shamsul


Nik Abduh Nik Abdul Aziz
Nik Abduh Nik Abdul Aziz
SHAH ALAM -  Pemuda Pas mahu Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin tampil menjelaskan perkara sebenar berhubung kritikannya terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini.

Timbalan ketuanya, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, penjelasan itu penting bagi menjernihkan keadaan di antara kedua-dua parti itu.

“Kita (Pemuda Pas) masih menunggu penjelasan daripada Shamsul. Saya sendiri pun dapat tahu mengenai perkara itu daripada akhbar sahaja, jadi kaedah terbaik beri peluang beliau jelaskan.

“Jadi saya harap Shamsul bagi respons mengenai perkara itu supaya tidak berlaku salah faham,” katanya, semalam.

Katanya, Pemuda Pas tidak akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung perkara itu selagi tidak mendengar penjelasan daripada Shamsul.

“Keadaan sekarang masih lagi kelam kabut, jadi saya tidak boleh komen dan mengeluarkan kenyataan. Kita biarkan reda dulu, dan tunggu penjelasan beliau,” katanya yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas.

Shamsul Iskandar yang juga Ahli Parlimen Bukit Katil pada 24 Mei lalu dalam persidangan Kongres PKR ke-9 dilaporkan secara lantang mengkritik pimpinan Pas terutama Abdul Hadi atas tindakannya mengeluarkan watikah bertanding calon Pas hingga menyebabkan pertindihan calon.

Sehubungan itu, beberapa Pemuda Pas, antaranya Bendahari Pemuda, Khairil Nizam Khirudin bertindak ke depan dengan mengkritik dan membidas tindakan Shamsul itu yang disifatkannya sebagai cuba berlagak hero.

Menarik Tentang Politik Pasca PRU-13


Keputusan akhirnya BN - 133, Pakatan Rakyat, yang dianggotai DAP, PKR dan Pas, pula mengumpulkan 89 kerusi Parlimen - menambah tujuh kerusi berbanding lima tahun lalu.

Berikut ialah pemerhatian terhadap keputusan akhir tersebut:

1) Pakatan kehilangan Kedah. Ketiga-tiga negeri PR yang lain - Selangor, Penang and Kelantan - kesemuanya menang dengan majoriti lebih 2/3:

Selangor - Pakatan 44, BN 12
Penang - Pakatan 30, BN 10
Kelantan - Pakatan 33, BN 12

2) MCA hanya tinggal 6 kerusi parlimen (berbanding 15 pada 2008), sementara Gerakan hanya tinggal satu (berbanding 2 ). Kerusi tunggal Gerakan ialah Simpang Renggam di Johor, yang dipertahankan oleh Liang Teck Meng.

3) DAP menambahkan 10 kerusi parlimen, sementara PKR dan PAS masing-masing kehilangan satu kerusi berbanding keputusan 2008.

DAP - 38
PKR - 30
PAS - 21

4) 4 orang menteri kabinet tewas. Mereka yang kalah ialah Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung dan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Tan Sri Benard Giluk Dompok. Diantara timbalan menteri yang kalah ialah Datuk Saifuddin Abdullah, Datuk Puad Zarkashi dan Datuk Lee Chee Leong.

5) BN tidak mempunyai 2/3 majoriti di negeri-negeri berikut

Perak BN 31 PR 28
Terengganu BN 17 PR 15
Kedah BN 21 PR 15
Negeri Sembilan 22 PR 14

6) Bekas MB Johor, Abd Ghani Othman dan bekas KM Melaka, Mohd Ali Rustam tewas.

7) Ibrahim Ali tewas di tangan muka baru Nik Abduh Nik Aziz di Pasir Mas dan Zulkifli Nordin kalah di tangan Khalid Samad di Shah Alam.

ISU PENDIDIKAN : Pembelajaran Maya Guna Telefon Pintar

Kementerian Pendidikan sedia kemudahan 4G akhir tahun
 
Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan bercadang memperkenalkan pembelajaran secara maya menggunakan telefon pintar seperti iPhone dan telefon Windows, pada masa depan.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ini membolehkan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dijalankan di mana-mana dan pada bila-bila masa.
Katanya, di rantau Asia Pasifik, penggunaan telefon pintar semakin popular dengan kemudahan seperti internet tanpa wayar, rangkaian 3G atau 4G untuk meningkatkan P&P.

Kemudahan 1BestariNet
“Dalam pelan tindakan pendidikan negara, kita akan menyediakan kemudahan 4G melalui 1BestariNet dan persekitaran pembelajaran maya (VLE) membabitkan lebih 10,000 sekolah rendah dan menengah di seluruh negara menjelang akhir tahun ini. Kita juga menyasarkan semua guru terlatih dan cekap dalam VLE menjelang 2015.
“Pembelajaran mudah alih atau m-pembelajaran dan pembelajaran di mana-mana atau u-pembelajaran adalah dua trend untuk mengukuhkan inisiatif e-pembelajaran kita,” katanya ketika merasmikan Persidangan Antarabangsa Pendidikan ‘Digital Education Show Asia’ 2013 di sini, semalam. Teks ucapannya dibacakan Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching.

3 gelombang pembangunan
Muhyiddin berkata, kementeriannya sudah menggariskan tiga gelombang pembangunan untuk perubahan sistem pendidikan negara dengan meningkatkan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Katanya, pembabitan guru dan integrasi ICT dalam P&P adalah faktor utama bagi menjayakan matlamat itu dan ia juga sejajar matlamat Wawasan 2020 menerusi inisiatif dalam teleperubatan, e-kerajaan, pendidikan dan industri.
Beliau yakin peningkatan integrasi ICT dalam P&P akan merubah sistem hafalan tradisional kepada pendekatan konstruktivis yang melahirkan pelajar berfikiran kreatif, kritikal dan berinovasi.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Alarm vs Azan

Kita sering sanggup bangun bila kereta kita alarmnya berbunyi tanpa bila azan

27 May 2013

Kenduri Lambang Erti Persahabatan.

Sebelum cuti sekolah sahabat sekerjaku menjemput aku ke rumahnya. Katanya ada kenduri arwah @ tahlil. Sehari sebelum kenduri, aku mesej bertanya bila kenduri di rumahnya. Bimbang jugak jikalau terlepas. Pada petang sebelum ke tempat kenduri,isteriku tanya nak pergi kenduri ker?Aku cakap ye. Sebab erti sebuah persahabatan yang mana antara kami banyak tolong menolong sehingga ikatan tali persahabatan tu erat. Padahal nak ke rumahnya jarak lebih kurang 20km. Jauh tu. Padahal kenduri yg dekat tak sampai 2km pun belum tentu sampai.

Isu-isu Pendidikan Kini.

Hari ni dua kenyataan tentang pendidikan iaitu daripada Menteri Pendidikan dan Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia. Masing-masing membangkitkan isu pendidikan ke arah transfomasi. Tahniah kepada kedua-dua orang yang terlibat secara langsung di peringkat dasar pendidikan negara. Cuma saya ada beberapa pandangan kepada cadangan menteri berkenaan.

1) Isu tidak akan buat pengambilan guru pelatih amat membimbangkan para pelajar aliran pendidikan dan graduan pendidikan. Mereka dipilih melalui temuduga khas (ujian MedSI) yang membolehkan mereka diterima masuk dalam dunia pendidikan. Tahniah, kepada Menteri tersebut kerana peka dan cakna untuk mendapatkan guru-guru yang berkualiti untuk kelangsungan generasi akan datang. Tapi, alangkah bagusnya jika pemilihan diperingkat awal-awal lagi maksudnya hanya menerima mereka yang betul-betul cemerlang dalam peperiksaan dan minat menjadi guru. Tanpa kedua-dua perkara ini amatlah mustahil untuk menghasilkan guru yang berkualiti tambahan pula cabaran dalam dunia pendidikan masa kini.

2) Politik dan Pendidikan. Saya menyokong penuh cadangan supaya mereka yang terlibat dengan pendidikan di sekolah tidak boleh terlibat dengan politik. Tetapi jangan halang guru untuk menceburi politik asalkan mereka tidak berpolitik di kawasan sekolah. Maksudnya, jangan gunakan sekolah sebagai platform politik. Kat luar terpulang lah kepada guru atau warga pendidik tersebut untuk mengasah bakat masing-masing. Amatlah membosankan jika sekolah digunakan sebagai platform politik, menjadi pentas penyampaian Bantuan Rakyat serta cengkaman politik terhadap mereka yang bergelar guru.

Jika, maksud yang Menteri dan Timbalan Menteri cadangankan itu saya fikir dunia pendidikan akan bertambah maju dengan dasar-dasar yang akan dilaksanakan. Sekian.

Mapim Syor Kembalikan Kementerian Pendidikan

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menggesa kerajaan segera tukar nama Kementerian Pelajaran kepada Kementerian Pendidikan.
Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) berkata, jika benar kerajaan jujur untuk memperbaiki dan melaksnakan falsafah pendidikan negara, maka ia harus kembali mengguna nama Kementerian Pendidikan.

“Kami berpendapat sangat besar ertinya makna pendidikan diguna kerana ia menepati maksud sebenar pembinaan insan dalam proses pendidikan.

“Ia membawa maksud yang tepat mengenai matlamat dan proses pengajaran dan pembelajaran yang ada dalam istilah pendidikan itu sendiri,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Baginya, soal gabungan dua kementeriaan yang berkaitan dengan pengajian di sekolah dan institusi pengajian tinggi ia hanya persoalan pentadbiran.

Beliau berkata, sebenarnya sememangpun di kebanyakan negara di dunia hanya ada satu Kementerian Pendidikan.

Tambahnya, sementara sektor pendidikan merupakan sektor yang melibatkan seluruh rakyat Malaysia, maka konsep dan nama institusi dan agensi yang mengendalikannya perlu betul dan tepat.

Menurutnya, lebih dari hanya soal pentadbiran, apa yang lebih besar yang perlu diberi perhatian ialah matlamat yang hendak dicapai iaitu mendidik pelajar dengan proses pendidikan yang tepat sehingga menjadi insan yang baik.

“Kami merasa kesal nama Kementerian Pendidikan telah ditukar kepada Kementerian Pelajaran sebelum ini pada tahun 2004. Walhal ketika Kementerian Pelajaran ditukar kepada Kementerian Pendidikan, ia dibahas, diseminarkan dan didalami secara terperinci oleh pelbagai pemikir, ahli intelektual serta tokoh pendidikan negara,” katanya lagi.

Kini, katanya dengan gabungan kembali pengurusan pendidikan di peringkat sekolah dan peringkat pendidikan tinggi, maka adalah wajar dikembali semula istilah Kementerian Pendidikan kerana ini melambangkan konsep asas yang sangat penting.

Bersedekahlah Walau Hanya Senyuman



Tangkai jering...gelaran bagi orang yang bakhil.

Lawan kepada sifat pemurah adalah kedekut. Dalam bahasa Arab, ia dikata bakhil manakala dikata oleh orang Indonesia pula, pelit. Tidak kira apa pun sebutannya, sifat pemurah sentiasa dihargai orang, menjadi punca untuk datangnya kasih-sayang. Manakala, sifat kedekut pula sangat dibenci orang, bahkan membuka pula pintu kebencian.

Islam, tuntasnya memang menggesa agar umatnya bersifat pemurah dan menjauhi bakhil yang memusnah. Rasulullah SAW adalah ikon pemurah yang paling cocok untuk diteladani, begitu jugalah para isteri baginda khususnya Ummul Mukminin Siti Khadijah RA, para sahabat tercinta seperti Abu Bakar as-Siddiq RA dan juga Ummu Sulaim RA.

Kepemurahan mereka telah menjadi modal bagi menyemarakkan Islam ke seluruh dunia, sehingga menjadilah kita sebagai seorang Islam akhirnya. Bayangkan, pemurahnya Khadijah mampu menyemarakkan usaha dakwah Rasulullah SAW kala di Mekah. Pemurahnya Abdul Rahman bin Auf RA pula, membantu perkembangan Islam semasa di Madinah.

Maka, seseorang yang mempunyai hati yang pemurah, dia tidak akan berjiwa bakhil pada satu masa. Sifat pemurahnya dominan atau jika boleh, menempati seluruh ruang isi hatinya, sehingga tiada ruang lagi bagi makhluk bernama ‘kedekut’ buat menumpang walau sebesar melukut di situ.

Nabi Muhamamad SAW di dalam sebuah hadis menyatakan, yang maksudnya: “Tidak pernah terkumpul sifat bakhil dan iman (secara bersama dalam satu masa) di hati seorang hamba.” (Hadis Sahih Riwayat Nasa’i)

Manusia yang pemurah, maka sifat pemurahnya itu juga sudah cukup buat menjadi bukti bahawa itulah tandanya dia beriman kepada Allah SWT. Hal ini kerana, di dalam hadis yang lain Nabi Muhammad SAW menegaskan: “Sedekah adalah bukti (kepada keimanan).” (Hadis riwayat Muslim)

Bukti lain juga, ketinggian nilai sifat pemurah Abu Bakar dan Khadijah, hakikatnya adalah bukti tingginya keimanan mereka kepada Allah SWT. Sirinya, semakin tinggi iman di dada, semakin kita menjadi pemurah. Semakin tinggi kita menjadi pemurah, semakin hilanglah perangai kedekut dari dalam kita. Ini adalah sesuatu yang sudah pun dijamin oleh Allah SWT dan Rasul-Nya.

Dalam kondisi yang lain, manusia yang kedekut, mereka bukan sahaja menjadi manusia yang dibenci oleh manusia yang lain; tetapi yang paling dikhuatiri ialah mereka juga menjadi manusia yang amat tipis imannya. Inilah maksud yang sepatutnya kita fahami di sebalik apa yang digambarkan di dalam hadis di atas.

Ingat, jika orang yang pemurah, maka di dalam hatinya tidak boleh ada secara bersama pada satu masa, di antara iman dan bakhilnya, maka wajar dimengerti juga bahawa kala sifat bakhil itu menguasai manusia, saat itulah sudah hilangnya iman di dalam hatinya – wal’iyazubillah.

Oleh itu, sebagai manusia yang sentiasa perlu memupuk dan membajai iman dan takwa, jadikanlah diri kita sebagai muslim yang pemurah dan suka bersedekah. Bersedekah walau dengan perkara yang remeh dan kecil, memberikan senyuman manis misalnya, dan diikuti pula dengan sedekah-sedekah lain yang sesuai dengan kemampuan kita. Kerana, yakinlah bahawa inilah yang bakal menjadi humus dan baja, dalam usaha menyuburkan iman dan takwa kita.

http://www.hamizul.com

Kementerian Pendidikan Rancang Hapus Jaminan Jawatan Guru Pelatih


Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata langkah itu yang mungkin dilaksana secara berperingkat, bertujuan memastikan hanya pelatih berkualiti ditawar jawatan sebagai guru di sekolah.
"Amalan pada masa ini, guru pelatih IPG dan IPTA dijamin sebagai guru tanpa mengambil kira prestasi mereka tetapi kali ini kita nak guru jadi profesion yang mulia.


"Jadi kita perlu pilih yang terbaik, mempunyai keperibadian mulia, baru boleh melahirkan masyarakat hebat pada masa depan," katanya kepada pemberita selepas majlis Konvokesyen Institut Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran kali ketiga, di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Idris berkata langkah itu juga bagi memastikan hanya benar-benar berminat dengan kerjaya guru dilantik, bukan mereka yang berbuat demikian kerana tiada pilihan lain.

"Di Finland misalnya hanya hanya calon terbaik sahaja akan dipilih menjadi guru kerana itu taraf pendidikan di negara itu tinggi," katanya.

Bagaimanapun kata Idris, rancangan itu masih pada peringkat perbincangan dan memerlukan penelitian mendalam sebelum boleh dilaksana.
Pada konvokesyen tiga hari bermula hari ini, sebanyak 3,988 graduan menerima ijazah masing-masing. - BERNAMA

Jangan Bawa Politik dalam Pendidikan: Mary Yap


Beliau berkata komitmen sedemikian penting kerana beliau melihat pengaruh negatif secara meluas terhadap generasi muda agar mereka tidak menghargai usaha yang telah dijalankan kerajaan, adalah benar-benar membimbangkan.
"Sebagai pendidik dan timbalan menteri, saya tidak suka membawa masuk politik ke dalam pendidikan kerana kami di sini untuk mendidik generasi muda.


"Ia membimbangkan saya, apabila mendapati budaya mempengaruhi generasi muda untuk tidak menghargai apa yang kerajaan lakukan, ia benar-benar membimbangkan dan saya tidak mahu mengulas tentang itu," jawab beliau ketika ditanya sama ada beliau menganggap dirinya sebagai pemimpin kaum Cina untuk Barisan Nasional (BN) dan pandangan beliau mengenai laporan Malay Mail baru-baru ini yang bertanya "What More The Chinese Want".

Yap ditemui selepas mewakili Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pendidikan merasmikan Persidangan dan Pameran Antarabangsa Pendidikan Digital Education Show Asia 2013, di sini hari ini.

Menjawab kepada satu soalan, sama ada beliau menganggapnya dirinya sebagai mewakili masyarakat Cina di dalam Kabinet, Yap berkata soalan sedemikian telah beberapa kali diajukan kepada beliau, sejak dilantik sebagai timbalan menteri.

"Saya telah bekerja di Kementerian Pendidikan sejak 36 tahun lalu, berinteraksi dengan semua kaum. Saya tidak pernah menganggap diri saya sebagai Cina tetapi saya seorang rakyat Malaysia.
"Saya rasa ia tanggapan konsep 1Malaysia. Apabila anda bercakap tentang mewakili kaum Cina, apa-apa isu berkaitan pendidikan Cina, anda bawakan kepada saya, ia adalah sebahagian daripada tugas dan tanggungjawab saya untuk mendalaminya," katanya.

Mengenai beliau tidak boleh berbahasa Mandarin, Yap berpendapat ia bukanlah satu isu.

"Kalau saya tidak fasih (Bahasa Mandarin), ini tidak bermakna saya tidak faham tentang pendidikan Cina atau latar belakangnya. Maklumat berkaitan sistem pendidikan Cina juga ada dalam Bahasa Inggeris atau dalam Bahasa Malaysia.

"Dan saya boleh baca mengenainya. Saya pandai Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dan saya ada pegawai-pegawai yang berpengalaman untuk membantu saya," katanya.

Yap berkata, pegawainya akan berperanan memberi nasihat dan membaca akhbar Cina serta menyampaikan segala maklumat mengenai apa yang dilaporkan.

"Ramai pemimpin di dunia yang tidak fasih Bahasa Inggeris tapi kerana mereka ada satu pasukan yang kuat dan penterjemah mereka boleh memimpin negara mereka dengan begitu berkesan dengan pembangunan dan kemajuan yang amat membanggakan.

"Jadi isu saya tidak boleh berbahasa Cina tidak sepatutnya menjadi satu isu dan kalau masih dijadikan isu, ini sangat tidak adil," katanya. - BERNAMA

Matlamat Kami Selepas Kahwin Tercapai Hari ni. Alhamdulillah.

  
Assalamualaikum wbt. Mula2 kerja dulu, memang dalam fikiran "first" sekali nak daftar Haji dengan Lembaga Urusan Tabung Haji (LUTH). Tapi masa tu jugak nak kahwin. So, duit tu aku gunakan dulu untuk persiapan kahwin. Dekat2 nak kahwin duit dah cukup, boleh lah nak daftar haji. Tetapi, halangan pula adalah aku berniat nak daftarkan haji bersama dengan isteri selepas kahwin nanti. Ok, lepas kahwin itulah matlamat aku sebagai ketua keluarga untuk kami berdua. Pada 13.11.2012 kami disahkan menjadi suami isteri yang sah. Alhamdulillah, Allah swt permudahkan segala urusan perkahwinan kami. Masih lagi ada halangan untuk daftar haji bersama, sebab isteriku tak ingat buku akaun dia letak kat mana. Pada 27.5.2013 aku nekad untuk mendaftarkan haji setelah menjemput isteriku di sekolah. Masa cuti sekolah camni lah nk siapkan segala urusan yang berkaitan dengan kami. Aku daftar melalui akaun KWSP tanpa bayaran tetapi akaun 1 mesti ada RM1305.00. Segala butiran sebelum ni kami telah kemaskinikan. Aku saranan kepada yang belum daftar haji, tolonglah berbuat demikian. Tekadkan diri kita untuk dijemput Allah swt ke Tanah Suci. Amin. Sepatutnya cuti sekolah ni kami, berhajat untuk menunaikan umrah tetapi atas sebab-sebab tertentu kami "hold" dulu. In Shaa Allah kami berdoa dan supaya kami dijemput ke Tanah Suci dalam usia yang muda.

26 May 2013

Kursus Pengawas SMKDBL Tahun 2013

Aku merupakan salah seorang Guru Pengawas di SMKDBL pada Tahun 2013. Kursus diadakan bagi memantapkan kepimpinan para pengawas sekolah supaya menjadi rakan yang boleh menegur pelajar lain yang bermasalah di sekolah. In Sha Allah, jika digilap dan kursus yang berterusan kepada para pengawas, mereka akan menjadi mantap dari sekarang dan besar kemungkinan bakat kepimpinan mereka akan terserlah pada masa akan datang. Aaamiiin. Cikgu doakan supaya kamu menjadi penyambung generasi "murrabbi" yang cikgu pikul pada hari ini. 

Hari Guru 16.05.2013 SMKDBL


Pada tanggal 16 Mei setiap tahun, para pendidik akan diraikan dalam sambutan Hari Guru. Aku tidak terkecuali. Dalam proses bergelar pendidik, aku dah rasa tiga suasana sambutan hari guru yang diraikan. Memang berbeza disetiap sekolah. Ada yang happy, buat2 happy dan tak seronok langsung. Terpulang pada cikgu masing-masing yang meletakkan mood dalam suasana mana. Tapi bagi aku, tidak kisahlah suasana yang macam mana sekalipun, aku akan ingat balik pengorbanan guru-guru aku dulu, ucapkan selamat kepada mereka dan yang paling penting sejak aku juga bergelar guru adalah refresh balik "niat" dan matlamat aku jadi "pendidik". Dalam erti kata yang lain, aku lebih suka guna kata nama "pendidik" daripada "guru" atau "cikgu". Kerana pengertian pendidik itu sendiri berada dalam skop yang aku ingin capai sebagai orang yang bergelar guru. Orang lain nak panggil cikgu @ guru aku tak kisah itu hak masing-masing. Aku menoleh juga walaupun orang panggil aku cikgu @ guru padaku. Cuma frasa "pendidik" itu yang akan aku gunakan untuk menilai diri sendiri dan berdepan dengan Allah swt.

Pasangan Romantik. Harap Kekal Bahagia ke Hujung Nyawa.

Bersama isteri tercinta.
Bawa jalan-jalan makan kat luar. Mega Seafood tempat makan kegemaran kami.
 
Semasa Trip Honeymoon di Kuala Terengganu. Cuti Sekolah Bulan 3, 2013.
 
Bersama isteriku tersayang dan disayangi ini. Sekali-sekala bawa dia jalan-jalan hilangkan stress semasa bekerja. Mau tak seronok, kalau suami di luar sana ni macam Abeja. Hehehe. Nak jaga isteri jadi baik kan kenalah buat yang terbaik untuknya. Ni semasa kat Tutti Fruitti Batu Pahat. Dahla tak pernah masuk. Kali pertama masuk, wat2 macam dah biasa. Hehehehehe. 

Melayan karenah pelajar-pelajarku.

Program yang cikgu minat. Pelajar2 ku mintak suburkan dalam jiwa.

Pelajar bergaya. Takpe asalkan nampak tak kurang ajar. Masih sopan

Bergaya dengan Toyota Camry.

Cikgu nak masuk jugak.

Guru Penasihat Kadet Bomba, En. Abdul Jabbar bin Mohammad.

Kepenatan pun hilang dapat makanan.

Semangat nak bergambar ke ni?

Aku cuba sedaya upaya melatih mereka.