27 May 2013

Mapim Syor Kembalikan Kementerian Pendidikan

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menggesa kerajaan segera tukar nama Kementerian Pelajaran kepada Kementerian Pendidikan.
Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) berkata, jika benar kerajaan jujur untuk memperbaiki dan melaksnakan falsafah pendidikan negara, maka ia harus kembali mengguna nama Kementerian Pendidikan.

“Kami berpendapat sangat besar ertinya makna pendidikan diguna kerana ia menepati maksud sebenar pembinaan insan dalam proses pendidikan.

“Ia membawa maksud yang tepat mengenai matlamat dan proses pengajaran dan pembelajaran yang ada dalam istilah pendidikan itu sendiri,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Baginya, soal gabungan dua kementeriaan yang berkaitan dengan pengajian di sekolah dan institusi pengajian tinggi ia hanya persoalan pentadbiran.

Beliau berkata, sebenarnya sememangpun di kebanyakan negara di dunia hanya ada satu Kementerian Pendidikan.

Tambahnya, sementara sektor pendidikan merupakan sektor yang melibatkan seluruh rakyat Malaysia, maka konsep dan nama institusi dan agensi yang mengendalikannya perlu betul dan tepat.

Menurutnya, lebih dari hanya soal pentadbiran, apa yang lebih besar yang perlu diberi perhatian ialah matlamat yang hendak dicapai iaitu mendidik pelajar dengan proses pendidikan yang tepat sehingga menjadi insan yang baik.

“Kami merasa kesal nama Kementerian Pendidikan telah ditukar kepada Kementerian Pelajaran sebelum ini pada tahun 2004. Walhal ketika Kementerian Pelajaran ditukar kepada Kementerian Pendidikan, ia dibahas, diseminarkan dan didalami secara terperinci oleh pelbagai pemikir, ahli intelektual serta tokoh pendidikan negara,” katanya lagi.

Kini, katanya dengan gabungan kembali pengurusan pendidikan di peringkat sekolah dan peringkat pendidikan tinggi, maka adalah wajar dikembali semula istilah Kementerian Pendidikan kerana ini melambangkan konsep asas yang sangat penting.

No comments:

BUATMU SIFUKU - TN. HJ. SADLI BIN ABDULLAH

Beliau merupakan Guru Cemerlang Geografi yang menjadi rujukan saya. (1691) 11 MEI 2023 - BERITA WILAYAH - JASA GURU: LAHIRKAN GENERASI CEMER...