07 October 2015

Apabila Langit Kembali Membiru....

Alhamdulillah, hari ni cikgu nak ucapkan syukur sangat2 kepada Pencipta Langit dan Bumi kerana dengan kurniaaNnya diberikan hujan yang sangat lebat membasahi bumi Batu Pahat. Semasa hujan turun cikgu lupa jam berapa, tetapi masa tu cikgu baru sahaja habis mengajar di Tingkatan 2RK2. Lama sangat dah cikgu rasa, cikgu tak mengajar disebabkan oleh cuti akibat jerebu. Selepas balik daripada kampung tempoh hari (Hari Raya Aidiladha) banyak kali dicutikan akibat jerebu. Tindakan kerajaan adalah bagi memastikan kesihatan murid-murid tidak diabaikan walaupun murid-murid happy jer bila dengar cuti. Takpelah, selamat bercutilah tetapi ingatlah tentang musibah bencana yang disampaikan oleh Allah swt. Namun, pada hari ini setelah hujan turun dengan lebatnya cikgu melihat pergerakan kepulan jerebu yang dibawa oleh angin lembap. Maka kembalilah langit seperti sediakala, membiru indah.

Ini merupakan pemandangan indah di sekitar sekolah cikgu. Gambar ini cikgu rakam pada 7.10.2015 jam 5.29 petang. Ucapan syukur pada Allah swt Pencipta Langit dan Bumi harus kita panjatkan. Moga2 Dia mengekalkan kesihatan manusia dan hidari penyakit merbahaya ke atas manusia akibat jerebu. Namun, manusia harus sedar setiap kali bencana berlaku perlu bermuhasabah kerana ia berpunca daripada tindakan manusia yang tidak mengendahkan alam sekitar. Allahuakhbar.

No comments:

BUATMU SIFUKU - TN. HJ. SADLI BIN ABDULLAH

Beliau merupakan Guru Cemerlang Geografi yang menjadi rujukan saya. (1691) 11 MEI 2023 - BERITA WILAYAH - JASA GURU: LAHIRKAN GENERASI CEMER...