02 October 2015

Bendera Palestin Berkibar di Bangunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Buat Pertama Kalinya!

Alhamdulillah. Selamat Pagi.

Cikgu AJ nak ucapkan syukur kerana bendera Palestin telah dikibarkan buat pertama kalinya di Bangunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di New York pada 30 September 2015. Ini sedikit sebanyak merupakan satu kemenangan yang diperolehi oleh negara Palestin yang merupakan lambang perjuangan orang Islam di seluruh dunia. Sebab itu, kita sebagai muslim yang mukmin seharusnya menyokong dan mendokong negara Palestin biarpun kita tidak mampu untuk turut sama-sama berjihad menentang musuh agama zionis laknatullah. Sokongan kita ini sudah mampu memberikan semangat kepada pejuang-pejuang agama Islam yang mewakili kita di sana lebih-lebih lagi sekiranya kita wakafkan harta kita untuk menyumbang kepada para pejuang Palestin. Jadi, jangan kedekut ye untuk menginfakkan harta kita untuk kegunaan saudara kita di sana. Inilah bentuk bantuan yang kita mampu berikan kepada mereka, di samping itu jangan lupa titipkan doa kepada negara-negara yang diuji dengan peperangan misalnya Palestin, Syria, Iraq, Afganistan, Selatan Thai, Selatan Filipina dan sebagainya kerana mereka berjuang untuk agama Islam. Sama-samalah kita doakan mereka supaya Allah swt menerima doa kita serta usaha yang kita lakukan bimbang nanti kita akan dipersoalkan di akhirat nanti. Subhannallah.




Berbalik kepada pengibaran bendera Palestin tersebut, proses pungutan suara telah diersetujui oleh 119 buah negara makalah Amerika Syarikat dan Israel bersama-sama 8 buah negara tidak mempersetujuinya. Yang selebihnya adalah 45 buah negara yang "abstain" iaitu tidak menyuarakan pendirian. Abstain adalah tidak memberikan sebarang pendirian atau pendirian yang tidak valid ketika proses pemungutan suara di lakukan.

Walaupun bendera Palestin telah berkibar, warga Palestin berhak untuk dilayan oleh masyarakat dunia dan tidak perlu ada diskriminasi dan penindasan terhadap warga Palestin. Ini adalah tidak adil bagi rakyat Palestin apabila ada sesetengah negara di dunia telah melakukan diskriminasi terhadap hak-hak mereka. Apapun, Cikgu AJ doakan semoga warga Palestin menjadi bangsa yang kuat untuk menghadapi musuh Islam. Allahuakhbar!!!

No comments:

BUATMU SIFUKU - TN. HJ. SADLI BIN ABDULLAH

Beliau merupakan Guru Cemerlang Geografi yang menjadi rujukan saya. (1691) 11 MEI 2023 - BERITA WILAYAH - JASA GURU: LAHIRKAN GENERASI CEMER...